Press release

m/other becomings -näyttelyssä pohditaan ja haastetaan äitiyttä, lisääntymistä, hoivaa ja kumppanuutta

27 April, 2022
Download as PDF

Näyttely on osa laajempaa monivuotista kulttuurijärjestöjen, taiteilijoiden ja ajattelijoiden kansainvälistä yhteistyötä, joka tutkii äiteyden, lisääntymisen ja hoivan mahdollisuuksia ja mahdottomuuksia. m/other becomings -yhteistyöprojektin tavoitteena on tutkia lisääntymiseen liittyviä tulevaisuudenkuvia sekä sitä, miten voimme muokata ja haastaa lisääntymiseen ja äitiyteen liittyviä käsityksiä biotieteen avulla.

Näyttely koostuu kolmen taiteilijan teoksista, jotka lähestyvät näyttelyn teemoja eri näkökulmista – teoksissa käsitellään muun muassa perinnöllisyyttä, sairautta, hoivaa, ihmisten ja muunlajisten kumppanuutta sekä hormoneja.

Lyndsey Walshin Self-Care kyseenalaistaa sairauteen, sukupuoleen ja hoivaan liittyviä ruumiillisia merkityksiä ja artikuloi uudelleen ruumiillisuuteen liittyviä kauhukuvia. Samalla Walsh haastaa niin sanotun naisruumiin medikalisaatiota ja siihen liittyvää vallankäyttöä ja valvontaa. Teos ammentaa Walshin henkilökohtaisista kokemuksista perinnölliseen sairauteen liittyen.

Riina Hannulan Agential Guts sukeltaa suolistoon, maaperään sekä ihmisten ja muunlajisten välisiin dynamiikkoihin. Eläinruumiit toisiinsa yhdistäviin mikrobeihin keskittymällä Hannula luo tilaa perinteisiä lajien välisiä hierarkioita sekä eläin-ihminen-dikotomiaa väistävälle olemiselle. Teos on toteutettu yhteistyössä kumppanivuohien kanssa, niiden luovaa oleilua seuraillen.

Näyttelyssä nähdään myös kaksi teosta taiteilija-biologi Rian Ciela Hammondilta. Molecular Female haastaa ”löytöretkien” romantisoinnin ja paljastaa, miten tieteellisen kehityksen narratiivit ovat väistämättä kolonialismin sävyttämiä. Teoksen lähtökohtana toimivat valokuvat yhdysvaltalaistutkijoiden 1900-luvun puolivälissä toteutetuista tutkimusmatkoista, joiden tarkoituksena oli löytää kasveja synteettisten hormonien kehittämistä ja valmistamista varten. Hammondin Root Picker on outo luontodokumentti, jonka keskiössä ovat Amerikan mantereilla kasvavat villijamssit ja se juhlistaa kehojemme ja muiden lajien tuottamien molekyylien queeriyttä.

m/other becomings on Laboratory for Aesthetics and Ecologyn (DK), The Association for Arts and Mental Healthin (DK), Kultivatorin (SE) Art Lab Gnestan (SE), ja Biotaiteen seuran yhteistyöhanke, joka on saanut tukea Bikuben Fondenilta, Pohjoismaiden kulttuurirahastolta sekä A.P. Møller Fondenilta.

m/other becomings -näyttelyn avajaiset järjestetään Biotaiteen seuran SOLU-tilassa Helsingin Katajanokalla torstaina 5.5.2022 klo 17–19. Näyttely on avoinna 28.5.2022 asti.

- -

Näyttely avoinna ke–la klo 12–16 tai sopimuksen mukaan SOLU-tilassa (Luotsikatu 13, 00160 Helsinki).
Saavutettavuustiedot osoitteessa https://bioartsociety.fi/about

Tiedotteen kuva: Riina Hannula, Agential Guts

- -

Biotaiteen seura edistää taiteen ja tieteen välisiä taiteellisia projekteja, herättää biotieteisiin, bioteknologiaan ja bioetiikkaan liittyvää keskustelua, toimii kansainvälisissä taiteilijoiden ja tutkijoiden verkostoissa sekä luo ja kehittää taiteilijoiden työskentelyedellytyksiä niin Suomessa kuin kansainvälisesti.

Lisätiedot, pressikuvat ja taiteilijoiden haastattelupyynnöt:
Viestintäpäällikkö Milla Millasnoore, milla.millasnoore@bioartsociety.fi / +358504042366